لزوم حمایت تعرفه‌ای دولت از صنعت نسوز

60 هزار تن مواد اولیه صنعت نسوز وارداتی است

   

   مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور رونق صنعت نسوز کشور را منوط به تحقق برنامه‌های افزایش ظرفیت صنایع سیمان و فولاد تا افق 1404 دانست و گفت: اصلی ترین خواسته ما از دولت حمایت از بخش تحقیق و توسعه و پروژه‌های اجرایی در این بخش و همچنین حمایت‌های تعرفه‌ای از صنعت نسوز آن‌هم به صورت مدت‌دار و مدیریت شده است تا بتوانیم در درازمدت آمادگی لازم را برای ورود به بازارهای جهانی پیدا کنیم.

   علیرضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور در زمینه تامین مواد اولیه صنعت نسوز کشور فعالیت می‌کند و تولیدکننده انحصاری منیزیای سینتره شده نیز است، گفت: ما کلیه مواد اولیه موردنیاز جرم‌های نسوز در صنعت فولاد را به میزان 49 هزار تن در سال تامین می‌کنیم و 5500 تن نیز تولید مواد اولیه برای آجرهای کربو منیزیتی داریم.

   وی با اشاره به اینکه چهار شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور، معدنی نسوز بیرجند، معدنی نسوز سمیرم و معدنی و صنعتی سورا وجین عقیق در قالب یک گروه صنعتی و با سهامداری مشترک در زمینه تامین مواد اولیه موردنیاز صنعت نسوز کشور فعالیت می‌کنند، افزود: البته شرکت معدنی و صنعتی سورا وجین عقیق علاوه بر مواد اولیه نسوز در زمینه تامین مواد اولیه صنایع سرامیک و چینی بهداشتی هم فعالیت دارد. ضمن اینکه ظرفیت تولید کل شرکت‌های گروه بالغ بر 180 هزار تن است که البته همه این ظرفیت در حال حاضر فعال نیست.

   مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با بیان اینکه در زمینه بخشی از مواد اولیه صنعت نسوز که در کشور تولید نمی‌شود حدود 60 هزار تن واردات عمدتا از چین داریم، اضافه کرد: به لحاظ کیفی همواره ما انتخاب اول مشتریان در صنعت نسوز کشور هستیم و البته مشکلاتی هم برای توسعه به دلیل محدودیت ذخایر داریم و به همین دلیل برخی مواد اولیه صنعت نسوز از چین، برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی وارد می‌شوند.

به گفته وی بالغ بر 210 نفر در کارخانه شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور، 115 نفر در معادن دو شرکت تهیه و تولید مواد نسوز و بیرجند، 80 نفر در شرکت سمیرم و 90 نفر نیز در شرکت عقیق مشغول به کار هستند.

   باقری در پاسخ به این سوال خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه آیا شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور به فکر صادرات نیز بوده است؟ توضیح داد: از سوی برخی کشورها تقاضا برای خرید مواد از ما وجود داشته و در سال 1389 نیر مقداری صادرات داشتیم اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و اینکه تقاضا در بازار داخلی بالا بوده و مازادی برای صادرات نداشتیم در سال‌های بعد صادرات ما ادامه نیافت.

   مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور تاکید کرد: متاسفانه هنوز صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده محصولات نسوز مانند فولاد و سیمان به ظرفیت‌های برنامه‌ریزی شده‌ نرسیده‌اند و به همین دلیل صنعت نسوز نیز دچار مشکل شده و بعضا رقابت‌های ناسالم در این صنعت به وجود آمده که امیدواریم با راه‌اندازی هرچه سریعتر طرح‌های توسعه در صنایع فولاد و سیمان صنعت نسوز نیز به رونق لازم دست پیدا کند.