استرالیا خواستار تقویت همکاری با بخش معدن ایران شد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مزبور، جرارد سیبر(Gerard Seeber) مسوول روابط اقتصادی خاورمیانه و شمال افریقا(منا) استرالیا در دیدار با مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، اظهار داشت: استرالیا نسبت به ظرفیت و مزیت های بخش معدن ایران در حوزه های مختلف آگاهی دارد ،بنابراین توسعه و تعمیق همکاری های دو جانبه در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران را به نفع دو طرف می داند.
جرارد سیبر افزود: بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ایران نسبت به سال های گذشته پیشرفت مناسبی داشته و اکنون فرصت مساعدی برای همکاری ها ایجاد شده است.
وی، نسبت به از سرگیری همکاری با شرکت های ایرانی ابراز خرسندی کرد و گفت: شرکت های استرالیایی تمایل به برگشت به ایران دارند و علاقمند هستند در طرح های این بخش سرمایه گذاری کنند.
بنابراین گزارش، معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو نیز به سیاست های دولت یازدهم در توسعه روابط با کشورهای دیگر پرداخت و گفت: بخش های معدن و صنایع معدنی از جمله سنگ آهن، مس، بوکسیت، پتاس، تیتانیوم و طلا و همچنین اکتشاف معادن در ایران، شروع مناسبی برای همکاری مجدد با طرف خارجی خواهد شد.
وی اظهار داشت: برنامه اکتشاف 200 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور ظرف 1.5 سال اخیر آغاز شده و با توجه به تجارب و دانش فنی شرکت های استرالیایی از همکاری این کشور در بخش اکتشاف استقبال می شود.
کرباسیان گفت: کشورهای زیادی برای مشارکت در طرح های معادن و صنایع معدنی ایران درخواست داشته اند و بنابراین باید از فرصت پیش رو استفاده کرد.
وی ضمن تشریح مزیت های مناطق ویژه صنایع انرژی بر ایران در سواحل جنوبی کشور، تاکید کرد: آمادگی برای پذیرش سرمایه طرف های خارجی وجود دارد و نوع مشارکت براساس شرایط توافق میان دو طرف مشخص می شود و شرکت های خارجی می توانند در هر یک از پروژه های این بخش حاضر شوند.
این گزارش حاکی است، پاول فولی (Paul Foley)سفیر استرالیا در پایان این نشست دعوتنامه رسمی وزیر صنعت و معدن ایالت ویکتوریا استرالیا را برای دیدار از آن کشور و برگزاری نشست مشترک با شرکت های استرالیایی به رییس هیات عامل ایمیدرو ارایه شد.
بررسی آمارهای مبادلات تجاری ایران و استرالیا نشان می دهد، در سال گذشته بیش از 155.6 میلیون دلار از این کشور کالا وارد ایران شده و صادرات کشورمان هم ناچیز بود.
سالهای قبل از تحریم ها میزان صادرات کشور به استرالیا بسیار بیشتر بود. آمار 11 ماه منتهی به بهمن 93 نشان داد که در این دوره حدود 81 درصد ارزش واردات کشور از استرالیا مربوط به دانه های کشاورزی به جز گندم دامی بود.
پشم چیده و چربی زدایی شده، کربونیزه نشده، حلاجی نشده و شانه نزده، سایر زغال سنگ های به هم فشرده نشده، محصولات سرامیکی ساختمانی نسوز غیر از آنهایی که از آرد فسیل سیلیسی یا از خاک های سیلیسی هستند، واکسن ها برای دامپزشکی از اقلام وارداتی بودند.
همچنین صادرات ایران به استرالیا در دوره مورد بررسی کفپوش ها به جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان ، کفپوش های غیرمخملی باف ازمواد نساجی سنتتیک یامصنوعی آماده مصرف، فرش وسایر کفپوش های نساجی از سایر مواد نساجی، گره باف، خرماهای تازه یا خشک بخشی از آن را تشکیل دادند.